Du har hört det förr – data är guld. Men guldfebern har förändrats. Det räcker inte längre med att smyga runt hörnet och samla på sig spår av användardata. Folk är trötta på att bli förföljda på nätet, och cookies känns lika fräscha som förra årets glögg. Att ständigt bli påmind om “acceptera alla cookies” har snarare blivit ett irritationsmoment än något man glatt klickar på. Men vänta lite nu. Tänk om människor själva kan berätta vad de vill ha? Här kommer zero-party data in i bilden, och det är faktiskt roligare än det låter. Istället för att gissa eller tolka signaler, får du svaren direkt från källan – användaren själv. Det gör datainsamlingen mer transparent och faktiskt mer värdefull, både för företag och för dig som delar med dig av dina preferenser.
Quiz och kalkylatorer: Datainsamling med en twist
Tänk dig att du sitter med en rykande kopp kaffe och klickar dig igenom ett quiz om vilken kaffetyp du är – espresso eller cappuccino? Eller så knappar du in några siffror i en kalkylator för att snabbt räkna ut hur mycket du kan spara på din elräkning i vinter. Ganska harmlöst, eller hur? Men det är här magin sker. Varje svar, varje klick, ger företag exakt den information de behöver – direkt från dig. Zero-party data är alltså data som du frivilligt och medvetet ger ifrån dig, ofta för att få något tillbaka. Det kan vara allt från personliga rekommendationer till rabatter eller bara en rolig insikt om dig själv. Företag älskar det eftersom det ger en tydlig bild av vad du faktiskt vill ha, samtidigt som det känns tryggt och relevant för dig som användare. Det blir en win-win där båda parter vet vad som gäller och där insamlingen sker på dina villkor.
Varför vill någon ens ha min input?
Jo, för att det är ärligt. Det är relevant. Och det känns inte som att någon tjuvkikar genom nyckelhålet. Med interaktiva format som quiz och kalkylatorer kan företag faktiskt förstå vad deras kunder vill ha – på riktigt. Och det känns inte som en förhörsmetod, utan mer som ett samtal. Typ som när du frågar din kompis om vilken pizza som är bäst på menyn. Det handlar om att skapa en dialog där båda sidor vinner på öppenheten. Dessutom gör det att kommunikationen mellan företag och kund blir både mer personlig och mindre påträngande. Istället för att få generiska nyhetsbrev kan du få skräddarsydda tips, erbjudanden eller inspiration baserat på vad du faktiskt vill ha. Det är betydligt trevligare än att bli träffad av annonser som inte alls känns relevanta – och du slipper den där känslan av att någon följer efter dig på nätet.
Från trend till tradition – quiz tar plats i vardagen
Quiz har varit en snackis länge (tänk BuzzFeed eller DN:s nyhetsquiz på fredagar). Men nu används de flitigt av allt från e-handlare till försäkringsbolag. Titta på NA-KD och deras “hitta din stil”-quiz, eller Hedvig som guidar dig till rätt försäkring med några snabba frågor. Det känns nästan som att algoritmerna får semester och du får styra rodret själv. Fler företag inser att quiz engagerar – de är snabba, underhållande och ger omedelbar återkoppling. Du har säkert sett quiz på sociala medier, i nyhetsbrev eller direkt på företags sajter. Det har blivit ett naturligt inslag i vardagen, och folk tar gärna några minuter för att svara på frågor om sig själva – särskilt om det leder till något kul eller oväntat. Samtidigt bygger företag starkare relationer och får en djupare förståelse för sina kunders önskemål.
Kalkylatorer – för den som vill ha svart på vitt
Quiz är kul, men ibland vill man bara ha raka svar. Kalkylatorer är perfekta för det. De kan hjälpa dig räkna ut allt från vad ett bolån kostar till hur många kilo koldioxid du sparar genom att cykla till jobbet. Hemnet har sin boendekalkyl, Naturskyddsföreningen har sina klimatkalkylatorer. Här handlar det om att ge användaren konkreta, personliga svar – och samtidigt samla in värdefull data. Kalkylatorer funkar lika bra för små vardagsbeslut som för större, mer avgörande val. De gör det lättare att fatta beslut genom att visualisera och konkretisera informationen. När du får ett tydligt och anpassat svar utifrån dina egna siffror känns det både tryggt och användbart. Och samtidigt får företag insikter om vad som är viktigt för dig – utan att behöva tolka anonyma datapunkter.
Men är det verkligen värt besväret?
Det kan kännas jobbigt att börja bygga quiz och kalkylatorer. “Kommer folk ens vilja delta?” tänker du kanske. Men faktum är att interaktiva format engagerar på ett sätt som gamla formulär bara kan drömma om. Folk gillar att se sina resultat direkt, få rekommendationer och känna sig unika. Dessutom ökar sannolikheten att de lämnar korrekt och värdefull information, eftersom de själva ser nyttan direkt. Och visst, ibland får du konstiga svar eller någon som klickar lite för snabbt – men det är ändå mer genuint än att försöka tolka vad någon menar med sitt senaste Google-sök. Fler företag vittnar om ökat engagemang, högre konvertering och lojala kunder när de satsar på interaktiva verktyg. Det kan vara värt att testa, även om det känns som en utmaning i början.
Smarta knep för att få fart på dina egna quiz
Det behöver inte vara krångligt. Det finns massor av verktyg där ute, som Typeform, Outgrow och svenska Kvantum, som gör det enkelt att skapa egna interaktiva format. Testa att lägga in en fråga om favoritfärg, eller varför inte om vilken emoji som bäst beskriver ens måndag? Lite humor och ärlighet kommer man långt med. Att använda bilder, GIF:ar eller roliga svarsalternativ gör quizet mer levande och minnesvärt. Glöm inte att anpassa språket till din målgrupp – det ska kännas personligt och lättsamt, inte som ett matteprov. Med rätt frågor och upplägg blir quizet något som folk faktiskt vill dela vidare till sina vänner.
- Gör quizet eller kalkylatorn mobilvänlig – folk sitter sällan vid datorn numera.
- Håll det kort och enkelt – tre till fem frågor räcker oftast.
- Ge något tillbaka direkt – ett resultat, en rabatt eller bra tips.
Zero-party data – ett ärligt handslag på nätet
Så, istället för att smyga runt och samla på sig användardata i smyg, handlar det nu om att skapa en öppen och ärlig dialog. Quiz och kalkylatorer blir som små handslag – “det här vill jag, det här kan du ge mig.” Det är nästan så att man börjar längta efter nästa gång man får fylla i ett quiz istället för att klicka bort ännu en cookie-banner. I takt med att fler blir medvetna om sin digitala integritet känns det befriande att själv få bestämma vad man delar med sig av. Zero-party data är som att säga hej och skaka hand på riktigt – du delar med dig för att du vill, inte för att du måste. Det bygger förtroende, skapar bättre relationer och gör nätet lite mer mänskligt. Vem vet, kanske blir det nya normala att faktiskt se fram emot att svara på frågor, istället för att oroa sig för vad som händer bakom kulisserna.